Alarmsysteem

Geen (node)loos alarm: 
Spelregels bij inbraakalarmen

De Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken – Algemene Directie Veiligheid & Preventie meldt dat vanaf 1 september iedereen die een alarmsysteem tegen inbraak heeft, bij wet verplicht is dit te registreren via www.police-on-web.be
Deze maatregel komt er zodat bij echt alarm de politie meer efficiënt en doelgericht kan optreden. Wie aangesloten is op een alarmcentrale hoeft hiervoor niets te doen. Alarmcentrales doen deze registratie voor hun klanten. Alle anderen hebben vanaf 1 september 2009 zes maanden de tijd om hun registratie in orde te brengen, dit is tot 1 maart 2010.

Registratie van het alarmsysteem
Het is belangrijk dat de politie zo snel mogelijk de exacte plaats kent waar een alarm in werking is getreden. Hoe meer details bekend zijn over de plaats, hoe sneller de politie ter plaatse is en hoe beter ze uw veiligheid kan garanderen. Daarom moeten alarmsystemen vanaf 1 september 2009 verplicht geregistreerd worden op de website: www.police-on-web.be. Uw gegevens komen in een databank terecht die ervoor moet zorgen dat de politie efficiënt en snel kan optreden bij onraad.

• Alarmsysteem aangesloten op een alarmcentrale
De alarmcentrale neemt de registratie volledig voor zijn rekening. Als gebruiker hoeft u niets te doen.

• Niet aangesloten op een alarmcentrale
Indien u niet bent aangesloten op een alarmcentrale dient u de registratie zelf te doen.
- Nieuw alarmsysteem: registreer uw alarmsysteem binnen tien dagen, nadat u het voor het eerst hebt gebruikt. Gegevens wijzigen of u afmelden? Ook daarvoor hebt u maximaal tien dagen de tijd.
- Bestaand alarmsysteem: Registreer uw alarmsysteem binnen de 6 maanden. Aangezien de nieuwe reglementering van kracht werd in september 2009, hebt u 6 maanden om uw systeem te registreren. Vergeet ook niet om jaarlijks uw gegevens te bekrachtigen.

Hoe kan u zich registreren?
• Om uw alarmsysteem te registreren hebt u uw elektronische identiteitskaart (e-id + pincode), een eID-kaartlezer en internetverbinding nodig. Alle nodige informatie over de e-id vindt u op: www.eid.belgium.be
Zelf nog geen kaartlezer? Surf dan naar www.cardreaders.be en bestel uw exemplaar.

• Surf naar de website www.police-on-web.be en volg deze stappen:
- ‘Alarmsystemen’’;
- Beheer alarmsysteem’: kies uw profiel, vul vervolgens uw persoonsgegevens in en meld uw alarm aan. Volg daarna de vaste procedure.
- Alarmsysteem goed geregistreerd? Dan ontvangt u meteen uw gebruikersnummer. Bewaar dit goed. In geval van een alarmmelding moet u dit meedelen aan de politiediensten.
Voor wijzigingen aan uw systeem of de jaarlijkse validatie kan u eveneens terecht op www.police-on-web.be.

Lees de brochure in de bijlage.

Meer info

Meer info vind je op www.besafe.be en 
Lokale politie TARL.

Je plant een vakantie in binnen- of buitenland of je bent gewoon een langere periode van huis weg?
Zorg er dan voor dat je woning geen makkelijke prooi is voor inbrekers.
-Via deze website kan je een afwezigheidstoezicht aanvragen.