Aangifte van een verhuis naar het buitenland

Vlamingen in de wereld

Wat je buitenlandse plannen ook zijn, met behulp van Vlamingen In de Wereld vind je gemakkelijk en snel de juiste informatie.

  • Ontdek interessante verhalen over Vlamingen die je vooraf gingen. Ontdek hun reden van vertrek en lees hoe het leven is in hun nieuwe land.
  • Kom in contact met Vlamingen in het buitenland. Maak nieuwe vrienden en creëer zo een nieuwe thuis. Bespreek lokale vraagstukken met onze VIW-vertegenwoordigers en vind clubs en meetups.
  • Krijg via mail advies van een enthousiast team in Brussel. Geen antwoord gekregen op je complexere vragen? Kom in contact met onze betrouwbare partners en laat je gidsen. 

Lees alles na op www.viw.be

Als je naar het buitenland verhuist, moet je dit melden aan jouw gemeente.

Voorwaarden

Je verhuist effectief naar het buitenland.

Bewijsstukken

  • adres in het buitenland
  • identiteitskaart van elk lid van het gezin boven de 12 jaar
  • bijbehorende puk- en pincode.

Procedure

Als je naar het buitenland verhuist, moet je dit melden bij de dienst Burgerzaken van jouw gemeente. Je doet dit ten laatste de dag voor jouw vertrek naar het buitenland.

  • De aangifte kan gebeuren door een meerderjarige of door de referentiepersoon (gezinshoofd) van het gezin.
  • Als de adreswijziging voor het hele gezin geldt, volstaat het dat één van de meerderjarige leden van het gezin de aangifte doet.
  • Als een minderjarige naar het buitenland verhuist, moet iemand die het ouderlijke gezag uitoefent hem bij de aangifte bijstaan.

Na de aangifte ontvang je een document waarmee je je op het gemeentehuis, de ambassade of het consulaat van de nieuwe woonplaats moet aanbieden.

Als je nog documenten of identiteitsbewijzen nodig hebt die moeten afgedrukt of aangemaakt worden, moet je deze eerst aanvragen, vóór je je uitschrijft.