Snelheidsmetingen en flitscontroles

Regelmatig krijgt de dienst mobiliteit en/of de politie meldingen van inwoners dat er in bepaalde straten te snel gereden wordt.

Stappenplan

  1. ontvangstbevestiging van de melding
  2. inplannen van metingen door de dienst mobiliteit
  3. uitvoeren van de metingen door de dienst mobiliteit
  4. bespreken van de resultaten op het gemeentelijk veiligheidsoverleg
  5. indien dit op basis van de resultaten nodig blijkt: uitvoeren van snelheidscontroles door de politie en/of inplannen van infrastructurele maatregelen door de gemeente
  6. terugkoppeling naar de melder en op de website / infoborden van de gemeente

Gepubliceerde gegevens

  • aantal voertuigen die te snel rijden
  • de V85, dit is de gemiddelde snelheid van 85% van de bestuurders:
    • ligt de V85 onder of dichtbij het geldende snelheidsregime (30 km/u, 50 km/u of 70 km/u), dan gaat het om een beperkt probleem.
    • indien de V85 te hoog is, onderzoekt de dienst mobiliteit welke infrastructurele maatregelen mogelijk zijn en worden deze ingepland, vb. plaatsen van wegversmallingen, toekomstige heraanleg van de straat, vaste snelheidscamera’s, trajectcontroles...
      Dit vraagt de nodige tijd.

Vaak blijkt uit de metingen dat de meeste bestuurders zich goed aan de maximumsnelheid houden. Dit neemt niet weg dat inwoners soms de indruk hebben dat er vaak te snel gereden wordt. Het volstaat dat er enkele bestuurders veel te snel door de straten rijden, bijvoorbeeld terwijl je ’s avonds rustig in de zetel zit, om het onveiligheidsgevoel te verhogen. Deze beperkte groep verkeerscriminelen aanpakken, is bijzonder moeilijk. De politie kan niet voortdurend in elke straat flitscontroles houden, dus lopen deze overtreders moeilijk tegen de lamp.

Indien de dienst mobiliteit bepaalde patronen in deze snelheidsovertredingen kan vaststellen (vb. ’s avonds of ’s nachts), kunnen er gericht flitscontroles ingepland worden.

Melding doen van mogelijk overdreven snelheid?

Contacteer mobiliteit@ternat.be.

Resultaten snelheidsmetingen (door dienst mobiliteit) 

Vaste LED-borden in zone 30km/u - metingen van februari 2024

  • Statiestraat thv Station, komende N285 / V85 = 33
  • Statiestraat thv Okay, komende van N285 / V85= 39
  • Brusselstraat, komende van rondpunt / V85 = 41
  • Dahlialaan, komende van Bosstraat / V85 = 35
  • Keizerstraat, komende van Bodegemstraat / V85 = 41
  • Meersstraat, komende van Kerkstraat / V85 = 38
  • Nieuwbaan, komende van Bosstraat / V85 = 35
  • Pol De Montstraat, komende van Langestraat / V85 = 34
  • Sterrelaan, richting Statiestraat / V85 = 47
  • t’ Serclaesstraat, richting Statiestraat / V85 = 41
  • Van Cauwelaertstraat, richting Statiestraat / V85 = 44
  • De Feyterstraat, richting Keizerstraat / V85 = 40
  • Bodegemstraat, richting Gemeentehuisstraat / V85 = 35
  • Bosstraat, aan oversteekplaats F209 / V85 = 40
  • Wijmenierlaan, aan oversteek veilige schoolroute / V85 = 53
  • Weverstraat, aan oversteek F209 / V85 = 51
  • Wijmenierlaan, thv Doornveldweg / V85 = 50
  • Heidestraat, aan oversteel F209 / V85 = 36

Mobiele anonieme boxen

  • Assesteenweg spoorweg brug komende Ternat 12/02 tmt 22/02/2024 – zone 50
    V85 = 68
    11% rijdt minder dan 50km/u – 44% rijdt tussen 50 en 60km/u-45% rijdt boven 60km/u
  • Assesteenweg spoorweg brug komende Lennik 12/02 tmt 22/02/2024 – zone 50
    V85 = 75
    2% rijdt minder dan 50km/u – 22% rijdt tussen 50 en 60km/u-76% rijdt boven 60km/u
  • Neerveldlaan 5/12 tm 19/12/2023 – zone 30
    V85 = 46
    24% rijdt minder dan 30km/u – 39% rijdt tussen 30 en 40 km/u – 37% rijdt boven de 40km/u
  • Rodestraat 27/11 tm 5/12/2023 zone 30
    V85=41
    82% rijdt minder dan 30 km/u – 16% rijdt tussen 30 en 50km/u en 2% rijdt meer dan 60km/u
  • Kerkstraat tussen Beekstraat en Weidestraat 27/11 tm 06/12/2023 – zone 50
    V85 = 55
    64% rijdt minder dan 50 km/u – 32% rijdt tussen 50 en 60km/u en 4% rijdt meer dan 60km/u
  • Fossebaan thv 133 27/11 tm 6/12/2023 – zone 50
    V85 = 55
    66% rijdt minder dan 50km/u – 30% rijdt tussen 50 en 60km/u-4% rijdt boven 60km/u

Te nemen maatregelen: flitscontroles!

Laatste resultaten flitscontroles (door politie):

  • Meersstraat: zone 50 – januari/februari 2024: 1362 gecontroleerde voertuigen > 119 overtreders
  • Wijmenierlaan: zone 30 – februari 2024: 203 gecontroleerde voertuigen > 39 overtreders
  • Terlindenstraat: zone 30 – november 2023: 181 gecontroleerde voertuigen > 72 overtreders
  • Keizerstraat: zone 30 – oktober 2023: 458 gecontroleerde voertuigen > 153 overtreders
  • Asbaan: zone 30 – september 2023: 34 gecontroleerde voertuigen > 20 overtreders

De lijsten met snelheidsmetingen en flitscontroles vind je in bijlage.