Certificaten vernieuwen van je identiteitskaart

Gepubliceerd op zondag 25 mei 2025 10 u.

Net meerderjarig geworden?

Ben je bij het aanvragen van je identiteitskaart nog geen 18 jaar? Dan krijg je slechts 1 certificaat op je kaart (het authentication certificaat), waarmee je je online kan kenbaar maken.

Het certificaat waarmee je een document digitaal kunt handtekenen, kun je pas activeren als je meerderjarig bent.

75 jaar of ouder?

Personen van 75 jaar of ouder krijgen een identiteitskaart die 30 jaar geldig is.

De certificaten van de elektronische identiteitskaarten moeten om de tien jaar vernieuwd worden om geldig te blijven. Dat is om een functioneel en veilig gebruik van de certificaten te waarborgen (de elektronische identiteitskaart zelf blijft 30 jaar geldig).

Opgelet: we kregen bericht van de FOD Binnenlandse Zaken dat het vernieuwen van de certificaten op identiteitskaarten die 30 jaar geldig zijn, tijdelijk niet mogelijk is.

Hoe pas je de certificaten aan?

Je maakt een afspraak bij de dienst burgerzaken via het onlineformulier of via 02 451 45 50.

Dit is gratis. 

Wat meebrengen?

  • je identiteitskaart;
  • de bijhorende pin- en pukcode.
Sluiten

Wat vind jij belangrijk voor de toekomst van Ternat? Laat het ons weten!

Leven, wonen, mobiliteit … Hoe zie jij het in onze gemeente?

We bereiden het nieuwe meerjarenplan 2026–2031 voor en willen daarbij graag jouw mening horen. Vul de bevraging in vóór 30 juni 2025. Het duurt slechts 5 minuten!

Online meedoen? Surf naar www.hoplr.com/enquete/8ykyfdajmy.

Liever op papier? Deponeer je ingevulde formulier (zie Blad van Ternat - zomer) in de inzamelbox in het gemeentehuis, CC De Ploter of in de Puls of stop het in de brievenbus van GBS De Kiem Lombeek of Wambeek.

Meer informatie