Keukenafval en etensresten sorteren op evenementen

Sinds 2021 moeten al heel wat bedrijven (zoals cateraars, horeca, zorginstellingen, …) verplicht keukenafval en etensresten sorteren. Vanaf januari 2024 geldt deze verplichting voor alle bedrijven, ongeacht of er eten geserveerd wordt of niet. 

Alweer een verplichting? Misschien, maar één met ook enkele voordelen:

  • Er gaat minder voedsel verloren;
  • We beperken het restafval dat verbrand moet worden;
  • Keukenafval, etensresten en levensmiddelenafval gaan niet verloren: we maken er compost en biogas mee;
  • Het biogas zetten we om in groene energie voor gezinnen en bedrijven;
  • De compost gebruiken we voor een gezondere bodem.

Het afval van evenementen wordt beschouwd als bedrijfsafval en moet dus ook gesorteerd worden.

Wat betekent dit voor eventorganisatoren?

In zones waar er een selectieve fractie in het restafval belandt, moet er in principe een apart inzamelrecipiënt staan zodat de bezoeker de mogelijkheid heeft om correct te sorteren.

Het advies is om aan de hand van een vuilnisbakkenplan te bekijken waar er op de eventzone veel etensresten vrijkomen om te bepalen waar het zinvol is om bijkomende recipiënten te plaatsen. Bijvoorbeeld in een zone waar bezoekers eten, is het aangewezen om een inzamelbak voor etensresten te plaatsen. Ook daar waar het eten bereid wordt, moet een apart recipiënt voorzien worden. 

Communicatiemateriaal en FAQ

OVAM biedt communicatiemateriaal aan. Het communicatiemateriaal vind je op: ovam.vlaanderen.be/keukenafval

Dit zijn bestanden in lage resolutie. Wil je zelf een folder of affiche drukken? Vraag via communicatie@ovam.be naar het bestand in hoge resolutie.

Er is ook een FAQ opgesteld; FAQ Nieuwe sorteerverplichting bedrijven: keukenafval en etensresten (vlaanderen.be)

Sluiten

Vacature: administratief medewerker burgezaken en onthaal