De FOD Economie lanceert een online toolkit om kmo's en zelfstandigen te begeleiden bij het online zetten van hun activiteiten.
Bijna zeven op tien Belgische internetgebruikers koopt online in het buitenland. Daardoor lopen Belgische bedrijven heel wat inkomsten mis. De snelle technologische ontwikkelingen en het gemak waarmee consumenten nu een product of dienst kunnen kopen vanuit hun luie zetel, doen vermoeden dat die trend alleen maar zal aanhouden.
Het is dus absoluut noodzakelijk dat de Belgische ondernemingen, waarvan de activiteiten zich daartoe lenen, hun verkoop- en dienstenactiviteiten digitaliseren.
Daarom heeft de FOD Economie een online toolkit ontwikkeld die hen helpt om met kennis van zaken aan de slag te gaan.
Een praktische toolkit om online aan de slag te gaan
Aan de hand van acht kernthema's doorloopt de toolkit verschillende aspecten rond het opstarten of ontwikkelen van e-commerce en biedt ze een antwoord op de belangrijkste vragen. Denk bijvoorbeeld aan het opstarten, beheren en ontwikkelen van online activiteiten, e-marketing, betalingen en logistiek.
De toolkit benoemt ook de obstakels die bedrijven kunnen ondervinden. Ze reikt mogelijke oplossingen aan en biedt zelfs een methodologische aanpak aan om de valkuilen en mislukkingen zoveel mogelijk te vermijden.
Naast de algemene informatie waar alle ondernemingen hun voordeel mee kunnen doen, houdt de toolkit ook rekening met hun diversiteit door een filter aan te bieden: dankzij enkele kernvragen krijgt de onderneming enkel de informatie die voor haar interessant is.