Je krijgt een uitnodiging voor het LAC. Wat moet je doen?
Krijg je een brief over het LAC? Wacht dan niet! Neem zo snel mogelijk contact op met het Sociaal Huis Ternat. Wij luisteren naar jouw verhaal en zoeken samen naar een oplossing vóór de vergadering.
We kunnen bijvoorbeeld:
- een afbetalingsplan voorstellen
- je helpen met het regelen van je facturen
- samen bekijken of budgetbegeleiding of budgetbeheer iets voor jou is
Wat is de LAC (Lokale Adviescommissie)?
De Lokale Adviescommissie (LAC) komt samen als de netbeheerder (voor elektriciteit of gas) of de watermaatschappij hulp nodig heeft bij een probleem met onbetaalde facturen.
De commissie wordt opgeroepen als de leverancier al meerdere keren geprobeerd heeft om contact op te nemen met jou, maar zonder succes.
De LAC moet eerst advies geven. Pas daarna mag de leverancier je gas, elektriciteit of water beperken of afsluiten.
In de commissie zit iemand van het OCMW, iemand van de leverancier en soms ook een schuldbemiddelaar (als je die hebt).
Moeite met betalen?
Sta je nog niet op de lijst voor het LAC, maar heb je het moeilijk om je rekeningen te betalen? Ook dan ben je welkom bij het Sociaal Huis.
Hoe sneller je langskomt, hoe sneller we kunnen helpen. We kijken samen naar je inkomsten en uitgaven. Misschien kunnen we je helpen met sociale of financiële ondersteuning.